Medewerker Renate

Meerwaarde
Ik ben altijd op zoek naar verbinding met anderen: hoe kan ik behulpzaam zijn?
Verder ben ik opgewekt, leergierig en doorzie dingen snel. Ik wil goed leren welke schoen bij welke voet past, dat vind ik super interessant. Mijn meerwaarde is dat ik me, ondanks mijn HBO-opleiding, niet te goed voel voor het doen van klusjes: we doen het met elkaar. Het maakt dus niet uit wie de vaatwasser inruimt en wie schoenen verkoopt.
Ja, natuurlijk vind ik het leuker om klanten te helpen dan de hele dag magazijnwerk te doen. Toch is het belangrijk dat ook achter de schermen alles op orde is, anders werkt het niet prettig.

Leukste aspect
Om hier schoenen te kunnen verkopen is deskundigheid nodig. Dat vind ik een absolute meerwaarde boven kopen op internet. Optimaal is: iets dat perfect past en leuk is. En liefst binnen het budget.
Ik heb een fascinatie voor een goede prijs-kwaliteit verhouding. Het mooiste is een bovengemiddelde kwaliteit voor een doorsnee prijs. Voor mijn kinderen ontdekte ik het merk Piedro. Dat is niet wezenlijk duurder dan hippe kinderschoenen, maar kwalitatief veel beter en het heeft ook nog eens een super pasvorm. Ik vraag me dan af: waarom koopt niet iedereen dat? Wat ik denk waarom? Hm, volgens mij zijn veel consumenten snel tevreden en niet kritisch genoeg als het om henzelf gaat. Dat zie je bij veel dingen. Deels is dat gemakzucht en deels een stuk onwetendheid.
Wat ik heel fijn vind hier, is dat het bedrijf niet verwacht dat ik scoor over mijn grenzen heen. Daarmee bedoel ik: er hoeft niet koste wat kost verkocht te worden. Ik heb meneer Derks weleens horen zeggen: “Van dit paar schoenen heeft u het meeste plezier als u ze niet koopt”. Als een bepaalde schoen geen goede keuze is, dan mag je dat zeggen. Want de klant moet niet alleen blij de deur uit gaan, maar ook twee dagen, of twee weken, of twee maanden later nog blij zijn met zijn aankoop en de manier waarop hij geholpen is.

Mijn dag is geslaagd als…
… als ik lekker bezig ben geweest; ik houd niet van rondhangen. Als ik het goed gedaan heb en klanten tevreden de deur uitgaan, bij voorkeur met schoenen, dan geeft dat een goed gevoel. Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik ooit in een winkel zou gaan werken. Dat ik dat nu doe heeft te maken met meerwaarde en deskundigheid: er is hier zoveel keuze dat de kans dat een klant kan slagen heel groot is. Enkel dozen schuiven en snel afrekenen zou me weinig voldoening geven. En ik ga écht blij naar huis als het lukt om een klant lekkerder te laten lopen. Want als je de hele dag zonder pijn loopt geniet je meer, dan wanneer je jezelf afvraagt hoe je op je schoenen in vredesnaam de dag moet doorkomen. Ja toch?