Home arrow Advies arrow Advies Voeten

 

logo_centrum_voor_podologie_methode_derks.jpg

 

Derks Schoenenspeciaalzaak adviseerd u over uw voeten

  1. Handdoek optrekken
    Leg een handdoek op de grond en ga op een stoel zitten. Zet uw tenen op het begin van de handdoek en trek de handdoek met uw tenen elke keer een klein stukje verder naar u toe. De handdoek komt dan onder uw voeten te liggen. Dit kunt u met beide voeten tegelijk doen. Doe het nu ook omgekeerde: duw de handdoek weer van u af door met uw teentoppen steeds kleine stukjes weg te schuiven.
  2. Voet ronddraaien
    Draai uw voeten zover mogelijk rond in de enkel, vijf maal tegen en vijf maal met de klok mee. Doe dit voor beide voeten apart. U kunt uw been daartoe als u op de stoel zit omhooghouden, of uw hiel laten steunen op de rand van een opstapje.
  3. Een bal ronddraaien
    Neem een lichte bal met een diameter van ca.20 cm doorsnede tussen uw voeten en draai de bal met uw tenen rond (dit kan in verschillende richtingen). Houd uw voeten hierbij van de grond.
  4. De voet vloeiend afrollen
    Zet uw voeten, terwijl u op een stoel zit, plat op de grond. Rol uw voet nu af beginnend bij de hiel, via de buitenrand van de voet naar de bal van de kleine teen; en dan naar de bal van de grote teen naar de grote teen. Maak een vloeiende beweging. Dit kunt u voor beide voeten tegelijk doen. Herhaal dit vijf keer.
  5. De voet aanspannen
    Zet uw voeten, terwijl u op een stoel zit, plat op de grond. Houd uw tenen omhoog en trek de bal van de voet richting hiel. De bal komt daarbij niet van de grond. Doe dit vervolgens omgekeerd: trek de hiel naar de bal. Herhaal dit met gebogen tenen, waarbij de bal wel van de grond komt.
  6. De hiel van u afduwen
    Ga op een stoel zitten met naar voren gestrekte benen en gebogen voeten. Duw afwisselend uw rechter en linker hiel van u af, alsof u uw been langer wilt maken.
  7. De tenen bewegen
    Trek elke teen zachtjes uit in de lengterichting van de voet; draai vervolgens iedere teen zachtjes rond in het basisgewricht (met en tegen de klok).
  8. Hakken lopen
    Loop elke dag een rondje op uw hakken en tenen door de kamer. Kunt u het ook op de binnen- en buitenkant van uw voeten?
  9. Dauw trappen
    Ga 's morgens dauwtrappen als er een grasveld is, waarop zich geen scherpe voorwerpen bevinden.
  10. Beweeg uw voet als u zit
    Als u overdag zittend werk doet, beweeg dan uw voeten regelmatig en doe de oefenigen 2, 4 en 6.
  11. Voetrollers
    Er zijn verschillende soorten "voetrollers" te koop. Deze bestaan uit gladde bollen of rollers met puntige uitsteeksels, waarover u met uw voeten heen en weer rolt om de voetspieren te stimuleren of te ontspannen.
  12. Noppensandalen
    Schaf een paar noppensandalen aan. Let daarbij op een goede kwaliteit van de (rubber)nop, zodat de veerkracht het gewenste masseerende effect bewerkstelligt. Begin met er 1 minuut per dag op te lopen en voer dit per dag met 1 minuut op, totdat de noppensandaal de pantoffel vervangt; dus ongeveer een half uur 's morgens en 's avonds. Noppensandalen hebben door hun masserende werking een buitengewoon gunstig effect op de voetspieren.